top of page

Det vilda klassrummet

Upplägg

​

 

Med naturen som vårt klassrum utforskar vi inre omställning och naturvakenhet.  Liksom människan gjort i alla tider samlas vi i “cirkel” runt en lägereld. Ni får prova på olika upplevelsebaserade övningar som hjälper er att återknyta kontakten med den levande världen omkring er, era sinnen och er kroppsliga intelligens. 

​​

Målet med “utvildningen” är att ge eleverna en bredare förståelse av begreppet omställning och att vi lever i en relationell värld. Våra relationer till oss själva, varandra och resten av naturen är avgörande för vår framtid.  Vi människor är natur och djupt beroende av resten av naturens välmående för vår egen överlevnad. Eleverna får en förståelse för att människans separation från resten av naturen orsakar miljökrisen och den sociala krisen. Genom den förståelsen kan de lära sig hur de kan vara en del av lösningen.

 

Målen kan uppnås genom:

  • att vi presenterar begreppet Naturens rättigheter.

  • att eleverna får verktyg för att uttrycka sina egna behov i gruppen, att tala, lyssna och vara autentiska så att vi förstår varandras perspektiv och våra olikheter kan blomstra.

  • att eleverna får gemensamma upplevelser med naturen som stärker både deras grupptillhörighet och naturtillhörighet.

  • att eleverna får möjlighet att stanna upp och lyssna till naturens intelligens via sina sinnen. Genom olika övningar får de träna på att flytta fokus mellan det yttre och det inre. att eleverna får kunskap om hur levande system fungerar och övningar för att stärka sin känsla av att vara en del av något större. De får spegla sig i naturens återkommande mönster och uppleva ekosystem på micro och macro nivå

  • .att eleverna får träna på att känna tillit, acceptans och tacksamhet.att eleverna får reflektera över sina roller i Den stora omställningen.

Mål

bottom of page